Rozhovor troch žien vzletný aj nízky o predstavení

Vzlet a pád Ikara Gubelkijana(Vzlet a pád Ikara Gubelkijana (Borislav Pekić ), DAMU, Zlomvaz 2011)
Rozhovor študentiek – Veroniky (réžia), Dáše (scénografia) a Lýdie (bábkoherectvo).


Ako sme sa zhodli na názve ranného predstavenia

V: Daidalos a Ikaros.
D: To nebol Daidalos a Ikaros.
L: V kúži Alfréda… ňe.
V: Volalo sa to (číta program) Vzlet a pád Ikara. Učebňa 1. DAMU.

Opis scény: Traja herci v doktorských bielych plášťoch, jedna bábka krasokorčuliara v čiernej kombinéze, jeden stôl, jedna stolička, jedna biela plachta na pozadí.

Začíname

V: Mne sa to ne –ne- nepáčilo.
D: Mne sa to páčilo. Veľmi.
L: Mne sa to najprv nepáčilo a potom páčilo.

V: Teraz argumenty: Situácie boli nudné, pesničky naivné…
D: Ale ja som mala práve pocit, že to bolo… úžasné – práve v tom bola tá krása, v tej naivite. Na jednej strane – majú nejakú vážnu situáciu a na druhej strane o tom spievajú nejakú jednoduchú pesničku.

Príbeh: Vtipná rozprávka pre deti o krasokorčuliarovi, ktorý zapredal sám seba kvôli úspechu. Vonkajším činiteľom bola politická sila. Vnútorne šlo o hodnotu človeka, o sebaúctu a silu presvedčenia.

Forma: Krátke situácie, ktoré boli niekedy predelené pesničkou referujúcou o deji, o stave Ikara, hlavného hrdinu, niekedy tanečno – športovou zostavou.

O vtipnosti, príbehu a temporytme

V: Ani jeden pád nebol vtipný. Celé sa to volalo „vzlet a pád“ a nikto sa z tých pádov nesmial.
D: O to ide!
L: Na zadku sa smiali. Keď mal ten chránič (na zadok).
D: Ale to je tá absurdita celej hry, že sme sa nesmiali… veď to nebolo o tom…
V: Ale bola tam snaha, aby sa divák smial – keď sa tak popreklápal – malo to byť vtipné… Nuda!
D: Mali sme sa na to pozrieť akoby objektívnym pohľadom – ako ďaleko, ako hlboko, môže človek klesnúť. Len príbeh.
V: Tak potom tam v príbehu boli asi štyri zbytočné situácie, keď on len padá a padá a padá a tá inscenácia padá v energii namiesto neho a on má ten chránič na zadok.

O herečke a jej nohách

(Vyzdvihujeme scénu, keď si herečka vyzdvihla sukňu a na stehnách mala čelovky, ktoré jej osvetľovali nohy od stehien dole a vytvorila tak postavu fanynky krasokorčuliara, ktorý ju s panickou hanblivosťou objavuje od členkov až za svetlo čeloviek. (Tu je otázka na detskú vekovú hranicu. …mmm. Herečka, aj herec animujúci bábku si zjavne túto situáciu užili a bola to naozaj vtipná a milá situácia, v ktorej sa dej neopisoval, ale dial.)

L: Tá žena … ona je rozkošná. Hej. Ona mala veľmi pekné nohy. To treba povedať. A mne sa tá herečka najprv nepáčila. Najprv z nej nič nevyžarovalo a potom som prišla na to, že z nej vyžarovalo také krásne ..Nič! To bolo také čarovné. Oni to veľmi pekne zahrali … užili si to.

Ako divadlo hraničilo s bielym dňom

Celé predstavenie sa hralo v zatemnenej dusnej miestnosti s pomocou klasického javiskového osvetlenia. Posledná scéna, keď sa Ikaros prebudí v nemocnici ochrnutý po škaredom páde bez chrániča, sa odohrala úplne inými prostriedkami. Herci otvorili okno, vypli reflektory a my sme na pozadí nemocničného dialógu vnímali poludňajšie slnko dopadajúce z okna na posteľ Ikara a tvár mladej súcitnej sestry a pražskú ulicu pod nami, ktorej život už pre ochrnutého Ikara ostane navždy vzdialený.

O bábke Ikara Gubelkijana

V: Tá bábka bola zle urobená. Málo ukázali.. jedno plié…nevyužité.
Mali jej dať do hlavy..
L: Nevyužité. Mala mať v hlave…
V: …v hlave os! Mohla robiť piruety!

My s Lydkou ako samozvané odborníčky na bábky sme sa ale zhodli na tom, že práca na jedinej bábke predstavenia, ktorá mala predstavovať krasokorčuliara sa nezamerala na to, aby bola čo najohybnejšia, čo najpohyblivejšia a výtvarne príťažlivá. A očakávané „ritbergre a lucy“ nám nedopriali.

Kultúrna vložka:

L: Bola som očarená.
( úryvok z piesne o padaní krasokorčuliara)
V+L+D: Stále padááááám padáááám padáááám

V: Škoda, že sme neboli od začiatku.
D: Možno sme to nepochopili.
V: Prečo boli oblečení ako doktori?
D: To by sme pochopili, keby sme boli od začiatku.

Zostavila Veronika Pavelková

PEREX

Vzlet a pád Ikara Gubelkijana (Borislav Pekić), DAMU
Réžia: M.Krstić
Dramaturgia: I. Brdar
Výprava a kostýmy: J. Hudcová
Hudba: doc. V. Šrámek
Herci: T. Běhal, J.Kollertová, T. Podrazil

pošli na vybrali.sme.sk

  1. Zatiaľ žiadne komentáre

  1. Zatiaľ žiadne spätné odkazy